Wil jij weten wat de huidige trends zijn binnen portfoliomanagement? Download dan nu ons trends rapport. Hierin hebben we 12 interviews gehouden met verschillende portfoliomanagers, van verschillende organisaties.
Met hen onderzoeken we de stand van zaken van portfoliomanagement in Nederland. Het kijkt in hoeverre de gewenste flexibiliteit en aanpasbaarheid die noodzakelijk is in de complexiteit van alle dag, daadwerkelijk in de praktijk wordt ervaren.
In alle organisaties die geïnterviewd zijn, is er een groot bewustzijn rond het toenemend belang van portfoliomanagement en de noodzaak om de werkwijze rond portfoliomanagement te structureren. Daarbij is in de meeste organisaties veel werk verzet om hun manier van portfoliomanagement effectiever aan te laten sluiten op het werken met (agile) teams, afdelingen en/of waardeketens.
Dit onderzoek gaat door om een breder inzicht te krijgen in de stand van portfoliomanagement in Nederland, en om best-practices te verzamelen die tussen organisaties gedeeld kunnen worden. Dit rapport is daarmee óók een oproep aan portfoliomanagers om geïnterviewd te worden en hun praktijkervaringen te delen.
Het is een herkenbaar tafereel: een directievergadering waarin projecten een score krijgen in een Excel-model. Er wordt druk gerekend, gewichten worden aangepast, en uiteindelijk verschijnt er een nette lijst van prioriteiten. Iedereen knikt, maar zodra de vergadering voorbij is, wordt er alsnog gediscussieerd.
Portfoliomanagement draait in theorie om prioriteren, budgetteren en afstemmen. Maar in de praktijk staat of valt het succes met mensen. De bereidheid om samen te werken aan gezamenlijke doelen en het loslaten van eigenbelang zijn cruciaal. En precies dat blijkt vaak het lastigste onderdeel. Toch zijn er manieren om dit om te buigen – zonder grote reorganisaties of nieuwe tooling. Drie verrassende ingrepen kunnen al het verschil maken.
De PMO-evolutie is in volle gang. Waar het PMO ooit vooral fungeerde als rapportageloket of projectcontroller, groeit het nu uit tot strategische sparringpartner en navigatiecentrum. Dat is geen luxe maar noodzaak: in een wereld waarin prioriteiten snel verschuiven, stakeholders directe waarde verwachten en data altijd beschikbaar is, moet het PMO meebewegen.