Geplaatst op: July 29, 2024
Centric is een IT dienstverlener met een aanzienlijk marktaandeel in de publieke sector. Centric Public Sector Solutions is een organisatieonderdeel met meer dan 800 medewerkers, verantwoordelijk voor alle dienstverlening voor de publieke sector. Centric en Prowareness Xeleron hebben samen de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het vergroten van de wendbaarheid van hun organisatie op team en afdelingsniveau.
Centric wil nog scherper kunnen sturen op de initiatieven in het portfolio, onder andere met heldere business cases. Daarnaast ontbrak een totaaloverzicht over alle diverse portfolio’s en roadmaps. Lean Portfoliomanagement van SAFe boodt hierin de handvatten om grip te krijgen op deze uitdagingen. We hebben hiervoor, in een periode van 9 maanden, de betrokken medewerkers getraind, processen en tooling ingericht en het directie- en portfoliomanagement team begeleid. Met het inrichten en begeleiden van een Value Management Office (VMO) is de het nieuwe portfoliomanagement proces in de organisatie geborgd.
Over Centric
Centric is een Nederlands IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in het leveren van softwareoplossingen en IT-diensten aan diverse sectoren. Het bedrijf bedient overheidsinstellingen, financiële dienstverleners, gezondheidszorgorganisaties en bedrijven in de retail- en logistieke sector. Met meer dan 4000 medewerkers, is Centric een aanzienlijk bedrijf. Hun dienstverlening omvat onder andere softwareontwikkeling, IT-consultancy, systeemintegratie, cloudoplossingen en managed services.
Centric is een organisatie die groot is geworden door acquisities en overnames. PSS is het domein binnen Centric dat verantwoordelijk is voor alle diensten die Centric levert aan de Publieke sector. Belangrijkste klanten zijn bijna alle gemeenten in Nederland die één of meerdere diensten afnemen.
De afgelopen twee jaar is geïnvesteerd in het wendbaar maken van de teams en business units van PSS. De diverse business units zijn sterk autonoom en hebben ook hun eigen P&L verantwoordelijkheid. Tegelijk was er behoefte aan meer regie over de business units heen. Een business unit kent drie belangrijke bronnen van werk. Ten eerste de operationele activiteiten, al dan niet geïnitieerd vanuit de klant. Ten tweede kent elke business unit een eigen innovatiekalender om de producten en diensten in die business unit te verbeteren of te ontwikkelen. Ten derde is de centrale strategie van PSS een belangrijke bron. Deze strategie is vormgegeven middels een OGSM, die weer cascadeert naar de verschillende business units.
Grootste uitdaging bij alle business units was het prioriteren over de drie bronnen van werk. Het doel van het inrichten van portfoliomanagement was dan ook om de change agenda (eigen innovatie en vanuit de centrale strategie) explicieter te besturen. Men wilde explicieter prioriteren, meer sturen op business cases, centrale en lokale belangen beter kunnen afwegen en zodoende het business belang van initiatieven op het portfolio beter naar voren te brengen.
De opdrachtgever voor dit verandertraject is de Operationeel Directeur van Centric PSS.
Alle business units zijn de afgelopen twee jaar al getransformeerd naar agile werken op het niveau van teams en agile release trains, voornamelijk gebruikmakend van het SAFe framework. Om daarop aan te sluiten is voor dit organisatieontwikkeltraject zoveel als mogelijk gebruikt gemaakt van de standaard implementatieaanpak van Lean Portfoliomanagement (LPM). Deze aanpak bestaat uit een vijftal stappen, die enigszins opeenvolgend zijn uitgevoerd. Het gehele proces werd uitgevoerd door een LPM werkgroep, en begeleid en ondersteund door Prowareness Xeleron. De laatste stap in het diagram (Measure and Grow) betreft de continu verbetercyclus en was buiten scope van dit traject.
De hoofdfasen zijn achtereenvolgend:
Voor de stappen één t/m drie hebben de organisatie ongeveer 4 maanden doorlooptijd genomen. Hierna zijn ze overgaan naar het uitvoeren van het nieuwe portfoliomanagement proces.
Met het opstarten van het nieuwe portfoliomanagement proces zijn een tweetal belangrijke besturingsteams ingericht:
Gedurende deze stappen zijn de portfoliomanagement processen ingericht, zijn de nieuwe rollen benoemd, zijn de betreffende events geïnitieerd en het playbook, documentatie en templates opgeleverd. We hebben met deze aanpak gekozen voor een groeimodel, waarbij we elke telkens een ‘nieuwe versie’ van het portfoliomanagement proces opleverden.
Prowareness Xeleron heeft de multidisciplinaire LPM werkgroep en het Portfolio team 9 maanden ondersteund met expertise op theorie en best practices uit de markt. Na intensieve begeleiding in de eerste periode van het verandertraject, is gefocust op het borgen van de verandering en het opbouwen van de capabilities in de organisatie om zelf continu te kunnen verbeteren. Ook zijn er aanvullende ambities om bijvoorbeeld het portfolio meer waarde en datagedreven te sturen.
Alles bij elkaar opgeteld, kent Centric PSS nu een meer centrale besturing. Er is meer synergie tussen de verschillende business units ontstaan en ze zijn nu beter in staat om het totaal portfolio aan projecten te besturen. Het ingestelde portfolio team maakt heldere keuzes en werkt nog meer vanuit business waarde voor de organisatie en klanten.
We gebruikten in dit verandertraject onder andere onze inzichten en ervaring op het gebied van SAFe, agile transformeren en agile portfolio management.
November 22, 2024
October 14, 2024
July 29, 2024