Geplaatst op: July 19, 2024
Stel je voor dat je een goudmijn runt. Deze goudmijn is je organisatie, en de goudklompen die je hoopt te vinden zijn de waardevolle uitkomsten (outcomes) van je projecten en initiatieven. Laten we deze analogie gebruiken om het verschil tussen output-gericht werken en outcome-gestuurd werken te illustreren.
In een traditionele, output-gedreven aanpak (vergelijkbaar met een planmatige aanpak op output), ben je volledig gericht op de hoeveelheid gedolven goud (output). Je volgt strikt de OTOBOS-principes: On Time, On Budget, On Scope. Dit betekent dat je precies volgens plan en binnen budget werkt, met een sterke focus op het halen van vooraf bepaalde doelen.
Bijvoorbeeld:
Hoewel je misschien je doel hebt bereikt om 100 kilo goud te delven, heb je misschien niet gekeken naar de kwaliteit van het goud of de mogelijkheden om meer waarde te creëren uit de gedolven grondstoffen.
Bij een outcome-gestuurde aanpak ligt de focus niet alleen op de hoeveelheid gedolven goud, maar vooral op de waarde die het goud oplevert en de impact op de organisatie en stakeholders.
In deze aanpak zou je als volgt te werk gaan:
Om dit te kunnen doen, is het inzichtelijk hebben van OKR’s, KPI’s of business benefits belangrijk. Maar dit alleen is echter niet voldoende. Initiatieven met business benefits zijn vaak groot en meeslepend, en als de uitvoering onvoldoende feedback geeft of er waarde geleverd wordt aan klanten of medewerkers, behandel je je initiatief als toch project en ga je alsnog alle output leveren. Hierbij is slicing dus enorm waardevol.
Behandel je initiatieven op je portfolio als kleine goudmijntjes:
Output-gericht werken is als een mijnwerker die zich strikt houdt aan het delven van een bepaalde hoeveelheid goud binnen een bepaalde tijd en budget, zonder zich af te vragen of dit de meest waardevolle manier is om te werken. Het is gefocust op het behalen van vooraf gestelde output-doelen zonder rekening te houden met de daadwerkelijke waarde die wordt gecreëerd.
Outcome-gestuurd werken daarentegen is als een mijnwerker die voortdurend op zoek is naar manieren om de meeste waarde uit de mijn te halen, zelfs als dit betekent dat hij zijn aanpak moet aanpassen. Hij kijkt naar de kwaliteit van het goud, de beste technieken om het te delven, en past zijn strategie aan op basis van feedback en nieuwe inzichten, met als ultieme doel de hoogste waarde te creëren voor de organisatie.
November 22, 2024
October 14, 2024
July 29, 2024