Artikel

Derde dimensie – Resultaatsturing

Martin van Langen

Geplaatst op: July 19, 2024

Illustratie goudmijn

Outcome-gestuurd werken is jouw goudmijn

Stel je voor dat je een goudmijn runt. Deze goudmijn is je organisatie, en de goudklompen die je hoopt te vinden zijn de waardevolle uitkomsten (outcomes) van je projecten en initiatieven. Laten we deze analogie gebruiken om het verschil tussen output-gericht werken en outcome-gestuurd werken te illustreren.

Output-gericht: Goud delven volgens planmatig werken

In een traditionele, output-gedreven aanpak (vergelijkbaar met een planmatige aanpak op output), ben je volledig gericht op de hoeveelheid gedolven goud (output). Je volgt strikt de OTOBOS-principes: On Time, On Budget, On Scope. Dit betekent dat je precies volgens plan en binnen budget werkt, met een sterke focus op het halen van vooraf bepaalde doelen.

Bijvoorbeeld:

  • Planning: Je stelt een plan op om binnen zes maanden 100 kilo goud te delven.
  • Controle: Je houdt streng toezicht om ervoor te zorgen dat je binnen de geplande tijd en budget blijft.
  • Evaluatie: Aan het einde van de zes maanden meet je hoeveel goud je hebt gedolven.

Hoewel je misschien je doel hebt bereikt om 100 kilo goud te delven, heb je misschien niet gekeken naar de kwaliteit van het goud of de mogelijkheden om meer waarde te creëren uit de gedolven grondstoffen.

Outcome-gestuurd: Focus op waardecreatie

Bij een outcome-gestuurde aanpak ligt de focus niet alleen op de hoeveelheid gedolven goud, maar vooral op de waarde die het goud oplevert en de impact op de organisatie en stakeholders.

In deze aanpak zou je als volgt te werk gaan:

  • Doelen Stellen: In plaats van alleen te focussen op het delven van 100 kilo goud, stel je doelen die gericht zijn op de waarde die dit goud kan opleveren. Bijvoorbeeld: “We willen goud van hoge kwaliteit delven dat ons $1 miljoen aan inkomsten oplevert.”
  • Flexibiliteit: Tijdens het delven blijf je continu evalueren of je op koers ligt om de hoogste waarde te creëren. Dit kan betekenen dat je je aanpak aanpast als je bijvoorbeeld merkt dat een bepaald gebied in de mijn rijker is aan goud van hogere kwaliteit.
  • Feedbackloops: Je creëert sterke feedbackloops waarbij je constant data verzamelt en analyseert om je strategie bij te stellen. Dit kan betekenen dat je de mijnwerkers hun technieken laat verbeteren, nieuwe technologieën implementeert of nieuwe gebieden van de mijn onderzoekt op zoek naar goud van hogere waarde.
  • Waardecreatie: De nadruk ligt op het leveren van waardevolle uitkomsten, zoals het vinden van goud van hoge kwaliteit dat je kunt verkopen voor een hogere prijs, in plaats van alleen maar een vastgestelde hoeveelheid goud te delven.
Hoe doe je dat in de praktijk

Om dit te kunnen doen, is het inzichtelijk hebben van OKR’s, KPI’s of business benefits belangrijk. Maar dit alleen is echter niet voldoende. Initiatieven met business benefits zijn vaak groot en meeslepend, en als de uitvoering onvoldoende feedback geeft of er waarde geleverd wordt aan klanten of medewerkers, behandel je je initiatief als toch project en ga je alsnog alle output leveren. Hierbij is slicing dus enorm waardevol.

Slicing in portfoliomanagement.

Behandel je initiatieven op je portfolio als kleine goudmijntjes:

  1. Geef aan welke benefits je verwacht op een initiatief (outcome). Dit is je business case.
  2. Beschrijf vervolgens uit dit initiatief één of meerdere features (output). Hiermee verwacht je een deel van de benefits in te lossen. Zorg ervoor dat deze features in een beperkte periode opgeleverd kunnen worden en ook daadwerkelijk klant- of gebruikerswaarde leveren.
  3. Meet de impact op de klanten of gebruikers (KPI’s).
  4. Besluit vervolgens als eigenaar van dit initiatief: “Kan ik nog meer goud uit de mijn halen, of is mijn goudmijn uitgeput”. Het antwoord bepaalt of je meer features gaat beschrijven, of dat het initiatief als uitgeput beschouwt wordt.
De Goudmijn samengevat

Output-gericht werken is als een mijnwerker die zich strikt houdt aan het delven van een bepaalde hoeveelheid goud binnen een bepaalde tijd en budget, zonder zich af te vragen of dit de meest waardevolle manier is om te werken. Het is gefocust op het behalen van vooraf gestelde output-doelen zonder rekening te houden met de daadwerkelijke waarde die wordt gecreëerd.

Outcome-gestuurd werken daarentegen is als een mijnwerker die voortdurend op zoek is naar manieren om de meeste waarde uit de mijn te halen, zelfs als dit betekent dat hij zijn aanpak moet aanpassen. Hij kijkt naar de kwaliteit van het goud, de beste technieken om het te delven, en past zijn strategie aan op basis van feedback en nieuwe inzichten, met als ultieme doel de hoogste waarde te creëren voor de organisatie.

Voorgestelde artikelen

Case study

Evides Waterbedrijf zet al jaren in op wendbaar en effectief werken. Agile is stevig verankerd binnen teams en de organisatie, met big room en PI-planning als vaste onderdelen. Ook het portfolioproces is nu flexibeler en beter afgestemd. Zo groeit Evides stap voor stap naar een toekomstbestendige organisatie. Wij zijn trots dat de Xeleron Cockpit hierbij een rol speelt. Deze tool verbindt strategie en uitvoering en biedt op elk niveau de juiste inzichten op het juiste moment. Benieuwd hoe Evides Waterbedrijf dit aanpakt? Bekijk de video!

April 3, 2025

Case study

Wigo4it is een Nederlandse overheidsoverheidsorganisatie die sociale ICT-oplossingen ontwikkelt voor de vier grootste gemeentes. In deze case study uit het boek: Agile portfoliomanagement – De brug naar strategische wendbaarheid van Henny Portman en Rini van Solingen. word er gekeken hoe Wigo4it haar portfoliomanagementproces inricht.

Rini van Solingen

March 17, 2025

Artikel

Problemen met datakwaliteit in systemen zoals Jira en Azure DevOps kosten organisaties tijd en frustratie. Xeleron’s DQA-tool automatiseert controles, verhoogt de betrouwbaarheid van data en bespaart managers kostbare tijd. Ontdek hoe deze innovatieve oplossing je organisatie helpt efficiënter te werken.

Martin van Langen

January 24, 2025

IllustratieLogo centric